reklama

Nakoľko užitočné sú redakčné testy áut?

*Marcela Glevická, stážistka SPW, študentka žurnalistiky na UK v Bratislave

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

Na Slovensku pôsobí 32 dovozcov automobilovponúkajúcich 47 automobilových značiek. Na trh je od nich ročnedostupných viac ako 200 rôznych modelov (a verzií) áut. Všetky tri sledovanéceloslovenské denníky, Hospodárske noviny, Pravda, SME,ako aj ekonomický týždenník TREND, v motoristických príloháchuverejňujú tzv. redakčné testy automobilov. Čo môžu testy čitateľoviukázať a na čo by si mali dať pozor?

Motoristi v médiách počas týždeň dlhého testu hodnotia auto zviacerých pohľadov. Pri známkovaní exteriéru ide o ich vlastný dojemale aj o to, či zodpovedá najnovším dizajnérskym trendom, a či vozidloniečím vyniká v danej triede. V interiéri hodnotia použitémateriály, ergonómiu, či sú v dosahu ovládacie prvky,priestrannosť kabíny, nastaviteľnosť volantu, či profil kufra. JozefProsnan, autor testov v Trende, hovorí: „Čo sa týka podvozka,v zásade platí, že tvrdšie pruženie majú radi ľudia, ktoríuprednostňujú športovú, rýchlu jazdu, rýchly prejazd zákrut. Má to isténevýhody, hlavne na slovenských rozbitých cestách, jazda je menejpohodlná a vychutnáte si každý kameň. Snažím sa písať v takomzmysle, že ak ste športovo založený, tak vám to bude vyhovovaťa ak máte radi pohodlie, tak si ho v tom aute neužijete.Nemôžem vyslovene povedať, že ak auto má mäkký podvozok, je zlé. Alemôžem povedať, má mäkký podvozok, dosť sa nakláňa, hlavne prikritickejších situáciách.“ Počas jazdy sa novinári sústredia na radenie, riadenie a jazdné vlastnosti.

Ak sa čitateľ rozhoduje podľa redakčných testov vo výbere vlastnéhoauta, môže mu pomôcť porovnanie auta s konkurenciou. Okrem HNmédiá uvádzajú tabuľku s technickými parametrami dvoch alebo trochkonkurentov na trhu. Vladimír Dimov, autor testov pre HN, nevidíneuvádzanie porovnaní ako problém: „Závisí to od toho, ako sa testpojme. Ťažko by som porovnával auto s inými, na ktorých somnejazdil a je to aj vec priestoru. Porovnávanie parametrov nemánič spoločné s testovaním príslušného modelu.“

Každý test, aj filmová, hudobná či knižná recenzia, obsahujesubjektívne hodnotenie a či čitateľa ovplyvní, závisí aj od toho,nakoľko dôveruje menu recenzenta, o aké údaje sa autorv hodnotení opiera a nakoľko presvedčivo ich vie podať. V porovnaní s filmovými recenziami, ktoré novinári filmyvrelo pochvália ale neraz aj skritizujú, vyznievajú testy áut nadmieru pozitívne. Čím to je? Nemajú nové autávážne nedostatky? Keby novinári skritizovali testované auto, nebol byimportér ochotný poskytnúť im ďalšie auto a médiá by nemaliv rubrikách, čo testovať? Sú od importérov závislí?

Rastislav Chvála, SME: „Celkovo, možno tým, že auto jezapožičané, možno prevládajú pozitívne vlastnosti. Zvlášť spotreby bolicitlivé. Mali sme s niektorými značkami vydiskutovanie. Chcel bysom tam dať viac faktografiky, okrem dojmov. Naše vydavateľstvo jesilné, aj keď nám zastavia inzerciu, vydavateľstvo budú o chvíľuopäť potrebovať.

Vladimír Dimov, HN: „Testované autá sú dobré, nové, majú najazdenýchdo 15 000 km, málokedy sa prejaví nejaká nevýhoda, alebo nejakáchyba, to znamená, väčšinou sa vyčíta ergonómia alebo priestorovépodmienky.“

Jozef Prosnan, TREND:„Testovanie je subjektívne. Vždy sa snažím autopochopiť v kontexte triedy. Ideálne testy sú vtedy, keď máte štyri autárovnakej kategórie a na testovacej dráhe porovnávate každý detail.V zásade, vytkneme najvážnejšie nedostatky, ale nepochováme toauto. “

Autá, na rozdiel od umenia, by sa mali dať porovnávať podľa toho, akospĺňajú technické parametre. Spotrebu konkrétneho auta ovplyvňuje ajrýchlosť, akou ním jazdíte, to ako je auto naložené, a preto sareálne hodnoty môžu líšiť od výrobcom deklarovaných. Ale dôležitú úlohutu stále hrá subjektívna skúsenosť vodiča-novinára. Porovnajtekonštatovanie o spotrebe pri teste toho istého typu auta:

Audi TT 2,0 TFSI - „Pri miernej jazde sa uspokojí sôsmimi litrami, ale ak mu šliapete na krk, počítajte na palubnompočítači s číslicami dvanásť až štrnásť.“ (Pravda, 27. 3. 2007),
„S výkonom 200 koní a krútiacim momentom 320 Nm sa dá dobre jazdiť vmeste, na diaľnici alebo pretekárskom okruhu. Pri priemernej spotrebeokolo 9,5 l/100 km ťažko niečo kritizovať, navyše pokojná jazdavychádza v pohode na 7,5 l/100 km.“ (SME, 20. 3. 2007)
Počas testu sme mali priemernú spotrebu 12 litrov naturálu a verte nám, auto sme ani len chvíľku nešetrili.“ (HN , 5. 3. 2007)
A tak sa pri jazde s tétéčkom nemusíte ani veľmi premáhať a ajcelkom rezkou jazdou zaznamenáte spotrebu pod 10 litrov. S ťažšou nohouna akcelerátore však vyše dvanásť. (Trend , 2. 2. 2007)

Spotreba a pohodlie v aute závisia od viacerých faktorov. Rastislav Chvála, SME: „Importéričasto, v nižších cenových kategóriách ponúkajú autá, ktoré sú„naplieskané“ výbavou. Potom je rozdiel v komforte vozenia, pretovždy uvádzam popri cene základného modelu aj cenu testovaného.

A je samozrejme rozdiel, či výkonné auto testuje odborník na autá, čipretekár a či maximum, ktoré vie z motora novinár-recenzentdostať, je možné využiť na našich cestách pre bežných vodičov.Občas sa dokonca autá testujú na pozvanie výrobcov mimo Slovenska.

Etika

Jozef Prosnan z Trendu hovorí: „Sme v inej situácii, keďdostávame autá od importérov, ako keď česká Mladá Fronta Dnes autozakúpi, testujú ho a následne predá. Vtedy absolútne ani podvedomesa nikomu necítia dlžníkom, vtedy verím, ak je to dobrý redaktor, že tobude asi maximálne objektívne.“ Redaktorom ponúkajú modelyautomobilky, výber je na nich. Auto s natankovanou plnou nádržouvyužívajú týždeň v zásade ako každý iný občan a popri tom testujú.Chvála zo SME vysvetľuje: „Medzi ponúkanými autami je pretlak. Ak robím napr. porovnávací test, tak si konkrétne auto vypýtam.

Bodovým systémom uvádzajú periodiká plusy a mínusy, resp. výhodya nevýhody testovaných vozidiel. Mínusy prevládali z viac ako 60ichrecenzií za posledného pol roka v dvoch prípadoch. Novinárinepopierajú, že opisovať testované vozidloje subjektívne, závisí okrem samotného automobilu napr. od voľbynáročnosti terénu, schopností vodiča či aktuálnych podmienok.

Pri tom istom type auta sa motoristickí novinári v jeho pozitívacha nedostatkoch zhodnú, no našli sme aj prípady, kedy, akv jednom periodiku autu niečo vytknú, v inom opis danýchparametrov chýba alebo to novinár nepovažoval za problém.

Seat Leon FR 2,0 TFSI - „Tvrdšie vyladený podvozok vkombinácii so sedemnástkami obutými do zimných pneumatík formátu 225/45plne zodpovedá charakteru auta. Na druhej strane nechá posádku precítiťkaždý výmoľ.“ (Trend , 9.3.2007)
Tvrdé odpruženie, znížený podvozok o 15 mm a široký profil pneumatík neponúkajú priveľmi komfortné zvezenie.“ (Pravda, 9. 1. 2007)
Napriek použitým sedemnásť palcovým kolesám a nízkoprofilovým pneumatikám zostal podvozok pomerne komfortný." (SME, 4. 3. 2007)

Kým pozitívne vlastnosti opisujú motoristickí novinári sosuperlatívnymi prívlastkami, pri popisovaní negatív sa držia pri zemia tvrdo nekritizujú.

Rastislav Chvála, SME: „Keď sme pred nedávnomv dlhodobom teste pri vozidle uviedli, že sme potrebovali meniťtlmiče, importérovi sa to nepáčilo, ale museli sme to napísať. Myslím,že doba bude taká, že budeme pritvrdzovať v hodnotení, aspoň bysom to chcel.“

Vladimír Dimov, HN: „Väčšinou sa vyčíta ergonómia alebo priestorovépodmienky. Nie sme ako niektorí českí kolegovia, že silou–mocou hľadámeniečo. Ide o to, nakoľko sa novinár bojí a nechce byťkritický a nakoľko si vie obhájiť svoj postoj. Ja im garantujemto, že keď mi do ruky dajú auto, tak im napíšem svoj názor. Keď je zlé,tak pokojne napíšem, že je zlé. Bolo by neprofesionálne pre čitateľova ja by som sa nemohol pozrieť kolegom do očí, keby som povedal,že auto je dobré, keď nie je.

Čitateľ sa v testoch dozvie o aute vlastnosti, na ktoré bybez vlastného vyskúšania neprišiel. Ak sú všetky autá „dobré“a netreba im chyby vyčítať, čitateľovi pri ich výbere ostávaporovnanie ich kvality k cene, čo recenzenti robia len málokedy. Naopakužitočným je uvádzanie poruchovosti, cien náhradných dielov čipredajnostiautomobilov, hoci tieto informácie sú uvádzané osobitne a v inom čase vrámci motoristickej rubriky.

Recenzent - šéf mediálnej agentúry

Pre Hospodárske noviny pripravuje motoristickú prílohu na kľúč komunikačná agentúra Casper media.V HN v Auto-moto sekcii pri testoch je uverejnené jej logo.No čitateľ sa z loga nedozvie, že ide o agentúru, ktorá saokrem prípravy mediálnych aktivít venuje aj marketingovej komunikáciipre vlastných klientov,ako sú napríklad Škoda, Citroen, Suzuki, Subaru. Vladimír Dimov,testujúci vozidlá v prílohe Auto-Moto, je zároveň riaditeľomagentúry.

Na otázky adresované Hospodárskym novinám ohľadne prílohy Auto-Moto nám odpovedal Milan Mokráň, riaditeľ inzercie. „Akby bol v HN odborný novinár poznajúci problematiku, mohol by topísať sám. Výhodou dodávky materiálov na kľúč je fakt, že ichpripravuje kolektív autorov, čo sa pozitívne odráža na kvalite arôznorodosti názorov. Bolo by finančne nezvládnuteľné, ak by HN chcelazamestnávať len kvôli rubrike Auto-moto päť redaktorov.”
Na otázky, či nevníma články od agentúry, ktorá má medzi vlastnýmiklientmi aj automobilové značky, ako možný konflikt záujmov, a akogarantujú objektívne hodnotenie pri písaní, odpovedal, že „články súpravidelne monitorované a konzultované so šéfredaktorom, kde sapravidelne bavíme o koncepcii danej prílohy. A čo sa týka garancieobjektivity - úprimne, nevidím rozdiel mať kolektív kvalitnýchexterných redaktorov a vlastného redaktora, skôr naopak, keďže vlastnýzamestnanec musí plniť príkazy zamestnávateľa a prípadne sa riadiť ajvýškou inzertných tržieb jednotlivých klientov. ”

Vladimír Dimov, ktorý je inak šéfom Klubu motoristických novinárov pri Slovenskom syndikáte novinárov, vysvetľuje: „Dokážeme byť kritickí aj voči klientom, pre ktorých robíme.Agentúra Casper media má dve činnosti: jedna je mediálna a druhápracuje pre rôzne firmy, aj automobilky, kde im ponúkame rôznekomunikačné aktivity. Ale neznamená to, že na základe toho by smeustúpili z našich kvalitatívnych nárokov na článkya z toho, aby to bolo objektívne a z toho, aby tonebolo pätolizačstvo. Ani jeden z tých článkov nie je poplatný preklientov, pre ktorých robí druhá časť agentúry. Je to striktneoddelené. Nie je tam dôvod niekomu napomáhať, my pre automobilkynerobíme PR servis, organizujeme pre nich akcie ako napr. divadelnépredstavenie alebo tour po Slovensku. Je to vec o charakterea novinárskej etike toho človeka, ktorý s tými informáciaminarába.

Gabriel Šípoš

Gabriel Šípoš

Bloger 
  • Počet článkov:  663
  •  | 
  • Páči sa:  7x

Pracujem v Transparency International Slovensko. Slovak Press Watch bol projektom Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu