V komunálnej volebnej kampani sa médiá opäť často zneužívali

Autor: Gabriel Šípoš | 27.11.2010 o 14:41 | (upravené 27.11.2010 o 18:17) Karma článku: 12,23 | Prečítané:  5594x

Sedem spôsobov ako sa v kampani zneužívali obcami vydávané či platené médiá. A jeden dobrý príklad, ako sa noviny môžu robiť pre občana, keď sa chce.

K najviac zneužitým radničným periodikám patrí Ružinovské Echo z Bratislavy. Viac na 2. až 32.strane.K najviac zneužitým radničným periodikám patrí Ružinovské Echo z Bratislavy. Viac na 2. až 32.strane.ruzinov.sk

Takzvané radničné noviny sú dlhodobo vnímané ako platforma pre pozitívne PR úradujúcich primátorov, nie ako priestor pre stret rôznych názorov na udalosti v obci, nehovoriac o kontrole moci. Tieto periodiká platia obce, a často v ich redakčných radách sedia aj samotní primátori. Ochota pripustiť iné než oficiálne názory si tak vyžaduje dostatočný cit pre demokratickú štábnu kultúru. Obzvlášť pred voľbami, kde vice/primátor opäť kandiduje. Pritom tieto médiá platia miestni občania. Náklady na výrobu, tlač a distribúciu sa pohybujú medzi 10 a 100 tisíc eur ročne, v závislosti od veľkosti obce.

Náhodným výberom som si pozrel predvolebné čísla asi 40 radničných novín, väčšinou spomedzi sto najväčších samospráv na Slovensku. Šlo najmä o mestá, kde primátori opäť kandidovali, a kde teda mali záujem na dobrej propagácii svojej práce.

Zistenia nie sú prekvapujúce. Takmer všetky skúmané noviny poskytli viac priestoru sľubom a názorom primátorov ako protikandidátom, a veľká väčšina opozícii nedala žiadny spravodajský priestor (ostala im tak len menej účinná, platená inzercia). Podpora úradujúceho primátora má rôzne formy. Tu sú tie najčastejšie – od najsilnejších po najmiernejšie:

1.    Redakcia sama odporúča koho voliť (súčasného primátora)

Medzi prečítanými novinami som priamu výzvu neobjavil (ešte pred rokom si niečo také dovolil mesačník Tvrdošín). Trendom je skôr hovoriť v náznakoch a nepriamo napr. nevoľte straníckych kandidátov (Bratislavské noviny, Petržalské noviny). U susedov v Prahe pred mesiacom naopak naznačovali voliť kontinuitu – teda ODS:

Rozhodnutí voličů v našem hlavním městě jsou navíc relativně velmi jednoduchá. Stačí se jen dívat kolem sebe a porovnávat. Snad vám k tomu pomůže i aktuální vydání říjnových Listů hlavního města Prahy. Dozvíte se v nich mimo jiné, jak a proč nejen řidiči přivítali otevření nového pražského okruhu, jak byla dokončena jedna z posledních částí unikátní pražské protipovodňové ochrany na  Zbraslavi anebo jak se k nepoznání po rekonstrukci změnila Myslíkova ulice....

2. Primátor má vlastný stĺpček, najlepšie na prvej strane, kde sa hodnotí a chváli, prípadne útočí na súperov. Alternatívne (niekedy navyše) je s ním/ňou a nikým iným robený redakčný rozhovor, ktorý je opäť propagáciou vlastných úspechov

Zo skúmanej vzorky toto praktizuje zhruba asi štvrtina radničných novín. V sile propagandy a veľkosti priestoru pre primátora vynikajú napríklad Ružinovské Echo a starý známy Tvrdošín. Priaznivcov úradujúcich primátorov potešili napríklad aj periodiká Nitra, Dúbravský spravodajca, Michalovčan, Krompašský spravodajca či Mikuláš.

Len pre porovnanie – už teraz je v celoštátnych verejnoprávnych médiách nemysliteľné, aby pred voľbami dostali v nich veľký bezplatný priestor  úradujúci premiér, kde by rozprával o svojich úspechoch a slabých stránkach protikandidátov, pričom opozícia by v tých médiách nemala priestor.  Na lokálnej úrovni vyvoláva takéto správanie lokálnych obcami platenými médiami len málo pohoršenia.

3.    Noviny píšu a fotia, čo všetko primátor spravil (chýba kritika či názory protikandidátov) pod hlavičkou „odpočet práce za 4 roky.“

Tu sa noviny s istou mierou logiky tvária, že robia službu voličom. To by sedelo, keby mala priestor aj kritika, čo sa zo sľubov nesplnilo, respektíve keby mohla aj opozícia povedať svoj názor. Takto robenie odpočtu slúži opäť len na propagácii ľudí pri moci. V brutálnej verzii takúto formu hodnotenia urobil spomínaný Tvrdošín, vrátane športovej strany.



4.    Celebrity, známi politici alebo čitatelia píšu chválu na primátora

Hrou na spravodajstvo je napríklad uverejnenie názoru politika (najlepšie z centrálnej politiky), ktorý akože náhodou odporúča znovuzvolenie primátora. Skvelý príklad mi poslal čitateľ z periodika Horehronie.


5.      Šéfredaktori novín píšu počas kampane, hoci sami kandidujú

Novinár, ktorý o kampani píše a zároveň kandiduje, je v hrubom konflikte záujmov – nemôže o protikandidátoch predsa písať nezaujato. Extra hanbou je, keď na to čitateľov pri svojich článkoch (napr. o práci zastupiteľstva) ani neupozorní. Tohtoročná kampaň má stále dosť šéfredaktorov, ktorí niečo takéto veselo praktizujú. Príklady som našiel v médiách ako Karloveské noviny, Petržalské noviny, Bratislavské noviny či Ružinovské Echo.

6.    Úradujúci starostovia majú najlepšie miesta na inzerciu

Nevyzerá to celkom na náhodou, že inzercia politikov pri moci je vo vlastných periodikách na najlepších miestach – na prvej, druhej, či poslednej strane. Možno majú viac peňazí, možno tie noviny čítajú hlavne ich priaznivci...ale sotva sa dá ubrániť dojmu, že si miesto na reklamu vyberajú ako prví, a teda protikandidáti nemajú celkom rovnaké šance. Dobrými príkladmi sú Ružinovské Echo či Petržalské noviny (tu zase v inzercii vyhrávajú kandidáti blízki redakcii).


7.    Noviny sú plné primátorských aktivít, koncentrovaných tesne pred voľbami

Táto forma má asi najďalej k manipulácii, a ani nemá jasné pravidlá. Primátor je stále primátorom, aj keď opäť kandiduje, a o jeho práci sa musí informovať. Pointou je v čase kampane snažiť sa odfiltrovať udalosti, ktoré sú robené s cieľom znovuzvolenia od tých, ktoré patria k jeho či jej bežnej práci, no predsa majú spravodajský význam. Z môjho čítania radničných novín je takmer všade aj v predvolebnom čase publikovaných priveľa správ z odovzdávania darov dôchodcom či deťom. Štyri malé príklady: Tekovské noviny, Michalovčan, Skalický Press alebo Info Trenčín.


Že sa ale mestské noviny dajú pred voľbami robiť aj férovo, ukazujú celkom dobre Malacky. Mesto má verejne na webe pravidlá o poskytovaní priestoru pre kandidátov v mestských médiách (bezplatná určená dĺžka v televízii a rozhlase, zverejnené maximá a ceny pre platenú reklamu). Mestom vydávaný mesačník Malacký hlas v najnovšom čísle poskytuje rovnaký priestor všetkým štyrom kandidátom na primátora formou ankety s otázkami o ich plánoch a riešeniach problémov.

Okrem toho majú noviny aj politickú inzerciu, ktorá je pre čitateľov jasne označená. Na hlavnej strane je úvodník, ktorý len nabáda k účasti, bez odkazov na kandidátov. Zvyšok je vecné spravodajstvo netýkajúce sa volieb. Na mestom financované a vyrábané noviny je to z pohľadu férového prístupu k voličom veľmi slušný model. Vcelku verejnoprávny prístup ku kandidátom zvolili aj periodiká Senčan, Levočský informačný mesačník či Šamorín a okolie. Zjavne to ide, keď majú úradníci, resp. vedenia mesta dostatok pochopenia pre demokratickú súťaž.


TA3 opäť v kampani: Veľké Kapušany majú na svojej webovej stránke už štyri dni ako hlavnú správu odkaz na utorkovú reportáž v TA3. Neprekvapí, že príspevok od Ľubomíra LehockéhoFungujúca samospráva“ je pre vedenie mesta veľmi pozitívny:

Uplynulé dva roky nepriniesli slovenským samosprávam nič dobré. Zdržanlivosť investorov, výpadok podielových daní a zvyšujúca sa nezamestnanosť. To všetko pribrzdilo rozvoj miest a prehĺbilo zadĺženosť. Vo Veľkých Kapušanoch však rastúci dlh paradoxne nielen zastavili, ale dokonca znížili. Veľké Kapušany mali ešte pred 4 rokmi viac ako dva milióny eur. Dnes je zadĺženosť o dve tretiny nižšia....
...V čase ekonomickej recesie sa museli uskromniť aj Veľké Kapušany. Ľudia napriek tomu pozitívne hodnotia, že sa aspoň výrazne znížila zadlženosť mesta.

V príspevku má priestor okrem väčšinou pozitívnych ohlasov občanov len prednosta mesta, pravá ruka primátora, ktorý zhodou okolností aj tento rok kandiduje. Jediný protikandidát nedostal v reportáži žiadny priestor, prípadne ani poslanci, ktorí tvorili primátorovi opozíciu.


Navyše, o dve tretiny klesli len bankové úvery. Podľa čísel (mojich bývalých kolegov) INEKO celkový nominálny dlh na obyvateľa v Kapušanoch nominálne stúpol zo 108 eur v roku 2006 na obyvateľa na 113 minulý rok, čo je v reálnej hodnote malý pokles o 5% (tieto čísla poskytlo Ineku samotné mesto, a vyjadrujú celkové zadlženie vrátane dlhodobých záväzkov). Takýto vývoj dlhov nie je žiadna rarita, ani na východe Slovenska... Inak pred pár dňami TA3 vypustila zmanipulovanú reportáž v prospech kandidáta v Trnave.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Strašifták, Buzik, Čačurák. Ako sa žije ľuďom s netradičným priezviskom?

Hanlivé priezvisko úrad zmení za tri eurá, inak to stojí stovku.

DOMOV

Odišiel milionár, ktorý nechal hovoriť iných

Príbeh Petra Vajdu je úzko spätý s novinami.

KULTÚRA

Belgické rádio a minca medzi polkami zadku. Ako Suchet oživil svojho Poirota

Najťažší bol posledný deň nakrúcania.


Už ste čítali?