reklama

Necháva licenčná rada TA3 nekalo zarábať?

Rozhodnutie regulátora televízií je zlým precedensom v boji proti manipulácii divákov skrytou reklamou

Písmo: A- | A+
Diskusia  (17)
Obrázok blogu
(zdroj: ta3.com)

Minulý týždeň potrestala Rada pre vysielanie a retransmisiu, inštitúcia dozerajúca na správanie sa elektronických médií, dve televízie za skrytú reklamu. Markíza dostala dvakrát pokutu 10 tisíc eur za to, že vo svojich večerných správach divákov upozorňovala na svoje neskoršie spravodajsko-publicistické programy Paľba a prezidentské volebné štúdio. TA3 dostala dvakrát pokutu 4 tisíc eur za reklamné prezentovanie Dexia banky, resp. Mercedesu zaobalené do spravodajského rozhovoru, resp. celej reportáže (ukážky pozri na mediálne.sk), na ktoré som upozornil v januári. Je to dobré rozhodnutie?

Rada výšku pokút vysvetľuje tak, že u Markízy šlo o opakované prípady, kým TA3 je vraj v biznise skrytých reklám nováčikom. Čo je celkom vtipné vysvetlenie pri vedomí odhalenia známych čiernych a bielych zoznamov v TA3 spred dvoch rokov, ktorými sa v praxi skrytá reklama v spravodajskej televízii predávala. Reklamné obchody v TA3 naďalej robí Mária Klimeková, ktorá sa na celom tomto biznise spolupodieľala.

Navyše, v prípade Markízy je predsa každému divákovi úplne jasné, o čo ide – o formu upútavky na iný, dokonca pre krajinu "verejnoprávny", program Markízy. V prípade TA3 je pre bežnú verejnosť ťažko odhaliteľné, že sú vlastne manipulovaní na sympatie k súkromným produktom či službám. Pri Markíze ide o podporu iných programov, ktoré tým môžu nepriamo nabaľovať aj reklamu. Ale pri TA3 predsa ide o celkom priamu podporu konkrétnych značiek. Ak niečo bola škaredá skrytá reklama, tak to bolo konanie TA3.

Navyše, výška pokút by mala byť jasne vyššia ako pravdepodobný prínos z nelegálneho príjmu. Je otázne, či napr. pokuta 4 tisíc eur za každý prešľap v TA3 naozaj trestajúcimi sú. Skrytoreklamný rozhovor s človekom Dexia banky trval 8 minút a 48 sekúnd. Podľa cenníka reklamy v TA3 pre rok 2010, ktorý bol v platnosti aj pri dvoch pokutovaných príspevkoch, stojí minúta reklamy v čase vysielania rozhovoru medzi 16tou a 17tou 1200 eur. Necelých 9 minút by teda vychádzalo na 10 500 eur, aj keď množstevné zľavy či nadsadené cenníkové sumy by kalkulácie mohli zmeniť. Na druhej strane, cenníky sú pre reklamu označenú – teda z pohľadu klienta menej cenenú ako vtieravú, manipulatívnu skrytú reklamu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Reportážna reklama na Mercedes trvala zase minútu a 42 sekúnd. Ako bežný spravodajský príspevok mohla byť vysielaná aj 10krát počas dňa. Pri priemernej cene 500 eur za minútu by to vychádzalo na 5 300 eur. Jasné, ide o počty, ktoré môžu byť na obe strany dosť nepresné. Ale ak majú byť jej sankcie účinné, mala by sa o kalkulácie snažiť v detailnejšej verzii práve licenčná rada, a výsledky verejnosti oznamovať. Inak ostáva zarábanie televízií na skrytej reklame otvorenou možnosťou.

PS Pri úplatku sa trestá úplatkár aj uplácaný. Čo tak do budúcnosti zvážiť sankcie aj pre firmy vedome namočené do skrytej reklamy? A na verejnú tabuľu novinárskej hanby by mali ísť aj tí, ktorí sa nechali na skrytú reklamu zneužiť (moderátorka Anna Petričková, reportérka Katarína Gazdíková).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pravda straší voľným trhom: Hlavný článok Pravdy v sobotu od Miroslava Vajsa o plánovaných zmenách v dôchodkoch obsahoval aj túto pasáž:

Dôchodcovským správcovským spoločnostiam sa [nová koalícia] chystá uvoľniť ruky pri investovaní peňazí, ktoré do nich ľudia vložili. Plánuje tiež, aby bol vstup do druhého piliera pre absolventov škôl opäť povinný. "Chceme, aby si dôchodkové správcovské spoločnosti medzi sebou konkurovali," hovorí Jozef Mihál SaS, ktorý má byť ministrom sociálnych vecí. To znamená jednoznačný návrat k spoliehaniu sa na voľný trh bez stanovenia pravidiel, ako s peniazmi klientov nakladať, a bez obmedzení rizík.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Voľný trh bez pravidiel a obmedzení rizík??? Veď dôchodky by aj po zmenách stále ostali jedným z najregulovanejším odvetví. Môže sa investovať len cez pár regulovaných DSSiek. Sedem rokov pred výberom dôchodku musí sporiteľ prejsť do konzervatívneho fondu bez akýchkoľvek akcií. Riskantnejšie fondy majú tiež stropy na investovanie do akcií. Regulované je zverejňovanie výsledkov investovania. Od voľného trhu to má asi tak ďaleko ako čiarový rozhodca od najlepšieho strelca MS.

STV má starosť o nezávislé médiá: Minulý týždeň Správy STV citovali kritiku od Medzinárodného tlačového inštitútu (IPI) smerom k Maďarsku:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nezávislosť maďarských verejnoprávnych médií je ohrozená, znepokojuje sa Medzinárodný tlačový inštitút. Dôvodom je kontroverzná mediálna reforma , ktorú pripravuje vláda Viktora Orbána. Plánuje spojiť verejnoprávne médiá do jedného reťazca, jeho vedenie by vymenovali priamo premiér. Podľa Tlačového inštitútu text novely pripomína návrat do temnej doby útlaku slobodných médií. Maďarský parlament má o návrhu hlasovať na budúci týždeň.

Predvčerom sa tomu STV venovala opäť.

Zaujímavé, že ani raz za posledné 4 roky STV nič od IPI necitovala, ani keď ten kritizoval slovenské pomery, slová či skutky Fica, Harabina alebo Maďariča. Ale zrazu ľuďom v spravodajstve STV strašne záleží na nezávislostí médií a mienke IPI, keď je reč práve o Maďarsku.

PS Mediálne.sk má pekný článok o zlyhaní STV pri informovaní o SaS a Most-Híd, nových stranách pred voľbami. Ďalší pekný príklad o tom, ako STV ignoruje spoločenské trendy až pokiaľ nie sú vyhlásené za oficiálne formálnymi inštitúciami (voľby).

Gabriel Šípoš

Gabriel Šípoš

Bloger 
  • Počet článkov:  663
  •  | 
  • Páči sa:  7x

Pracujem v Transparency International Slovensko. Slovak Press Watch bol projektom Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu