reklama

Diskutér "pivo1" si vymýšľa, Fico ho cituje ako vzor

Pivo1 diskutoval a zavádzal na etrende, sme.sk či pravda.sk

Písmo: A- | A+
Diskusia  (333)
Obrázok blogu
(zdroj: flickr - PixelPet)

Slovenské elektronické médiá opakovane nechávajú predsedu vlády diskutovať bez politických oponentov. Čo je ešte horšie, nie sú ani schopné Ficove výroky aspoň dodatočne kontrolovať z pohľadu faktickej správnosti. Tu je príklad, ako premiér opakovane šíri nezmysel, a médiá na to verejnosť neupozorňujú.

Minulý víkend premiér v Sobotných dialógoch v Slovenskom rozhlase povedal:

Dovoľte mi teraz, aby som prečítal dve vety. Vybrali sme si to úmyselne z diskusie na webe Trend. Príspevok nie z tohto obdobia, ale zo 7. 4. 2008, kedy sa ešte o finančnej hospodárskej kríze nehovorilo, hovoríme o 7. 4. 2008, kedy boli najlepšie časy, aké mohli byť a teraz počúvajte, čo píše sporiteľ na tejto diskusii: "Tak som sa pozrel, ako sa mi zhodnocujú moje prachy v DSS. Ku koncu minulého roka som bol oproti mojim vkladom v pluse štyristo korún. V marci v roku 2008 som mal na účte oproti môjmu vkladu mínus štyritisíc korún, tak to je sila. Som nasporil päťdesiattisíc, DSS mi ich "zhodnotila" môj vklad o mínus štyritisíc, čiže čistá strata, toto bude ešte väčší podvod ako BMG " môžete si to nájsť, 7. 4. 2008 Trend. Chceme od DSS-iek jedno, aby boli korektné voči ľuďom, aby tak, ako robili masívnu kampaň a klamali ľudí, že budú mať švajčiarske dôchodky a budú sa mať perfektne, mnohí ľudia si nenasporia a nedostanú ani to, čo tam dali.

Rovnaký príklad použil premiér vo svojom článku minulý týždeň v týždenníku Slovo, a potom opäť tento víkend v STV (O 5 minút 12):

Pán redaktor, ak dovolíte jeden krátky úryvok, keď sme išli do tejto témy. Diskutovali ľudia v rámci jedného ekonomického týždenníka v apríli dvetisícosem, opakujem v apríli, kedy sa nám ešte ani nesnívalo o kríze, a v apríli povedal jeden diskutér toto: "Tak som sa pozrel, ako sa mi zhodnocujú moje prachy v DSS," je to krátke, "ku koncu minulého roku som bol oproti mojim vkladom v pluse štyristo korún, v marci v roku dvetisícosem som mal na účte oproti môjmu vkladu mínus štyritisíc korún. Nasporil som päťdesiattisíc korún, DSS-ka mi zhodnotila môj vklad o mínus štyritisíc korún." Čiže čistá strata...
Maroš STANO, moderátor
To z čoho citujete, pán premiér? Z diskusie pod nejakým príspevkom? Internetovej?

Robert FICO, predseda vlády SR /Smer-SD/
Z diskusie, ktorá sa týka ekonomického týždenníka. Ale toto je jednoducho realita.

Ako ma upozornil Eugen Jurzyca, citovaný diskutér sa cez Google dá ľahko nájsť. Ficom citované vety na etrende napísal niekto pod diskusným menom „pivo1“:

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu


(pozri v pôvodnej veľkosti )

Ako vidno v subjekte príspevku, má ísť o ING DSS. Toto je zároveň jediný diskusný príspevok, ktorý pivo1 na etrende napísal. Ale so svojou DSS skúsenosťou sa podelil zhruba v rovnakom čase aj v diskusiách k dôchodkom na pravda.sk (pol hodinu neskôr ako na etrende!) a na sme.sk (týždeň neskôr), pričom tiež použil nick pivo1. Ide o takmer totožné poznámky. Akurát pivo1 tiež dodal, že mal byť sporiteľom ING DSS rastového fondu, a sporil si tam zhruba 2 a pol roka.

Takže, mohol akýkoľvek sporiteľ s parametrami a la pivo1 stratiť v INGrastovom fonde za prvé tri mesiace roku 4 tisíc korún, a to vrátane zarátaniapoplatkov?

Nemohol.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najprv môj laický prepočet (ja sám si sporím v tomto fonde, takže viem, že tento prepočet zhruba korešponduje s výpismi, ktoré som dostal): vklad v ING DSS rastovom fonde za prvé tri mesiace roku stratil zhruba 2,5%, čo je zo sumy 50 tisíc presne 1250 korún. S mesačnými poplatkami (za vedenie účtu plus za správu ) okolo 50 korún za mesiac - teda 150Sk za štvrťrok - je celková priebežná strata z 50 000Sk mínus 1400 korún (1250+150). Čo má od 4 tisíc korún ďaleko. 

Obrázok blogu

Zdroj: ingdss.sk

Na požiadanie mi v ING DSS presne vyrátali, ako dopadol sporiteľ typu pivo1, pričom brali do úvahy extrémne hodnoty vývoja medzi decembrom 2007 a marcom 2008. Produktový manažér Maroš Tomáš Hecht vysvetľuje (pozri prepočty v jeho excel tabuľke):

SkryťVypnúť reklamu
reklama
sporiteľ v uvedenom období mohol klesnúť z +400 v najhoršom prípade na -1574 Sk (teda saldo -1974 Sk). Vzali sa extrémy: sporiteľ sa pozrel na svoj účet 10. decembra (keď bola dôchodková jednotka v decembri najvyššia) a 17. marca, keď bola hodnota dôchodkovej jednotky v marci najnižšia. Pri štandardnom 3 mesačnom období došlo k poklesu salda o 1370 Sk. Ďalej sme predpokladali, že uvedených 50000 mal už vložených v decembri, ďalej že nové príspevky prišli zo Soc. poisťovne na začiatku mesiaca (aby sa „najviac znehodnotili“).

Takže ani v extrémnom prípade by žiadny sporiteľ s parametrami ako pivo1 nestratil 4 000 korún, ale maximálne necelú polovicu. V štandardnom 1.štvrťroku cez tretinu ohlasovanej sumy.

Inak povedané, nielenže nám predseda vlády opakovane cituje akéhosi anonyma pivo1 ako argument zlého stavu 2.piliera, ale cituje neexistujúci negatívny príklad sporiteľa. Fakt skvelá úroveň verejnej diskusie.

A mimochodom, nepravdivé sú aj tie reči, že v apríli 2008 ešte nik o finančnej kríze nehovoril, a že šlo o tie „najlepšie časy, aké mohli byť.“ Naopak, už pol roka kríza trvala a akcie všeobecne padali a v marci 2008 padla jedna z top investičných bánk Bear Stearns

Gabriel Šípoš

Gabriel Šípoš

Bloger 
  • Počet článkov:  663
  •  | 
  • Páči sa:  7x

Pracujem v Transparency International Slovensko. Slovak Press Watch bol projektom Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu