Human Rights Watch kritizuje za nebezpečné rakety aj Gruzínsko

Autor: Gabriel Šípoš | 15.8.2008 o 17:30 | Karma článku: 8,14 | Prečítané:  3359x

SME neposkytlo čitateľom všetky podstatné informácie od mimovládky

 sme.sk / SITA / AP
Mirek Tóda zo SME dnes v článku o obetiach v južnom OsetskuCivilistov zabíjali aj ruské rakety“ píše:
Týždeň po začatí konfliktu, keď sa do oblasti dostávajú aj nezávislí výskumníci a nielen novinári, ktorým ruská strana organizovala výjazdy, sa ukazuje, že verzia ruskej strany bola prehnaná. „Reči o genocíde či etnických čistkách sú zjavný nezmysel,“ povedala SME Taňa Lokšina, výskumníčka ľudskoprávnej organizácie Human Rights Watch.
...„Jasné je, že obidve strany, gruzínska aj ruská, zabili a zranili množstvo civilistov a urobili neadekvátny vojenský zásah, ktorý tie počty len zvýšil,“ hovorí Lokšina.
Ruská armáda navyše podľa medzinárodnej organizácie so sídlom v New Yorku použila rakety Grad a Uragan, ktoré majú široký rozptyl a spôsobujú vysoké straty na životoch.
Včerajšia správa Human Rights Watch (HRW) ale nebola len o južnom Osetsku, ako píše Tóda, ale aj o gruzínskom meste Gori. Práve o Gori je tá zmienka o raketách ruskej armády a obetiach civilistov. Pokiaľ ide o samotné južné Osetsko, resp. jeho hlavné mesto Cchinvali, správa informuje:
Since Georgian and Russian forces use identical Soviet-era weapons systems including main battle tanks, Grad multiple-launch rockets, BMP infantry fighting vehicles and tube artillery, Human Rights Watch cannot definitely attribute specific battle damage to a particular belligerent, but witness accounts and the timing of the damage would point to Georgian fire accounting for much of the damage described below.

Teda že pravdepodobne väčšina útokov prišla z gruzínskej strany. Pri nasledovných opisoch útokov v správe je viackrát spomínané práve ostreľovanie raketami Grad. Čiže nešlo len o kritiku ruskej armády a jej používanie nebezpečných rakiet, ale aj Gruzíncov.

Mimochodom, celkovo v mediálnom pokrytí konfliktu v našich médiách (a SME obzvlášť) chýbajú hlasy Osetincov či ruských analytikov. V publikovaní fotiek obetí-civilistov z Osetska sa naše médiá tiež zvlášť nepretrhli, hoci je z čoho vyberať.

Problémové fotky: V pondelok ma čitateľ upozornil, že SME vydávalo fotku z protestu z Berlína za fotku z Tbilisi (pozri update nalinkovaného blogčlánku). Začal som si fotky viac všímať a zistil som, že chyby v označení fotiek nie sú práve zriedkavé.
Včera Pravda uverejnila fotku Reuters (str.6, nie online) s titulkom „Ruskí vojaci sedia na tanku, ktorý je časťou vojenského konvoja smerujúceho z mesta Zugdidi do hlavného mesta Gruzínska Tbilisi.“ Sama Reuters ale k fotke napísala , že sú na ceste do Zugdidi, nie Tbilisi, čo je veľký rozdiel z pohľadu vývoja konfliktu.

Podobne včera SME k článku o bojoch a rabovačkách v Gori uverejnila fotku vojaka so zdvihnutou rukou s textom „Ruskí vojaci sa radovali z vytlačenia protivníka.“ Lenže Reuters v originálnom texte k fotke nič nehovorí o radovaní sa, len o geste vojaka (ako môže novinár z Bratislavy vedieť o situácii viac ako fotograf z Gruzínska?). A hlavne, tá fotka nebola vôbec robená v Gori, ale tiež pri Zugdidi, takmer 200km odtiaľ.

A dnes má Pravda na str.2 fotku agentúry AP s textom „Unavená a vystrašená trojročná Otari zaspala...“ Originál hovorí ale o chlapčekovi.


Svojská STV: Verejnoprávna televízia ako jediná z veľkých televízií či denníkov v reportáži o Kramplovej odchode ani slovom nespomenula sporný tender na jej ministerstve a ako môže súvisieť cez podnikateľa Beljajeva s financiami HZDS. Reportáž robila Andrea Predajňová.

Vtipná bola aj TA3, ktorá meno podnikateľa nepovažovala za potrebné divákom povedať, hoci robila reportáž (Alžbeta Vlková) aj diskusiu dňa (Peter Bielik). Vlková divákom povedala :

Kameňom úrazu je tender na harmonizáciu informačných systémov. Súťaž na deväťsto miliónov korún vyhrala spoločnosť Columbex, v ktorej figuruje ten istý človek, ktorý minulý rok dal ĽS-HZDS pôžičku.

O mene človeka pomlčala, veď načo by aj divákom bolo, však. Bielik Tému dňa začal takto:

Vládu Roberta Fica opustí ministerka Zdenka Kramplová. Ide už o piatu výmenu v súčasnej vláde. Dôvodom, ako sa zdá, má byť verejné obstarávanie na harmonizáciu počítačových systémov ministerstva v ktorom uspeli dve firmy, za ktorými stoja ľudia, ktorí požičali ĽS-HZDS peniaze.

A ďalších 15 minút relácie diváci darmo čakali, že sa dozvedia, čo sú to za mená. Aký už len dôvod má novinár nepovedať ich?? Zatají napríklad TA3 aj to, kto presne získal pre nás zlaté medaily na OH?

PS Dcéra Alexeja Bejlajeva pracuje ako redaktorka domáceho spravodajstva TA3.

Update: Ako ma v diskusii upozornil čitateľ, TA3 divákom dnes na rozdiel od včerajška už meno podnikateľa v novej reportáži oznámila. Tak predsa sa to podarilo investigatívne vypátrať!

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Už ste čítali?