Je Braňo Ondruš tajomným Jakubom Topolom z týždenníka Slovo?

Autor: Gabriel Šípoš | 29.4.2008 o 8:41 | Karma článku: 13,43 | Prečítané:  18862x

Alebo je nosným komentátorom Slova plagiátor?

 flickr - Thirteen Letters Photography
5.decembra minulého roka sa na stránke Mladých ľavičiarov, združenia ľavicových mladých ľudí, objavil článok „Jakub Topol je Braňo Ondruš“:
V týždenníku SLOVO publikuje pomerne dlhý čas autor s menom „Jakub Topol“. Jakub Topol vo vydaní č. 46/2007 veľmi nepríjemným spôsobom napáda Mladých ľavičiarov a nazýva ich „nemyslivcami“. Mladí ľavičiari boli až doteraz ochotní akceptovať výstrelky Braňa Ondruša, avšak týmto článkom pretiekol pohár našej trpezlivosti. Podľa informácií, ktoré majú Mladí ľavičiari zo zdroja blízkeho týždenníku Slovo pod pseudonymom Jakub Topol píše Branislav Ondruš, známy moderátor televíznych Novín Televízie JOJ.
... Podľa informácií z už menovaného zdroja je dôvodom fakt, že Televízia JOJ si nepriala, aby Braňo Ondruš akýmkoľvek spôsobom komentoval dianie na slovenskej politickej scéne.
Prečo je zaujímavé zistiť, či Ondruš vo voľnom čase pod pseudonymom naozaj komentuje slovenskú politiku ako publicista ľavicového týždenníka? Vzťah medzi TV Joj a Ondrušom nemusí verejnosť trápiť. Problém ale je, ak písanie pod pseudonymom poškodzuje atmosféru kvalitnej spoločenskej diskusie. Politológ IVO Grigorij Mesežnikov, ktorý podľa informácií z vlastných zdrojov tiež nepochybuje, že Jakubom Topolom je v skutočnosti Ondruš, tvrdí:
Myslim si, ze v demokratickej spolocnosti by kazdy publicista mal pisat pod svojim vlastnym menom, ist tak povediac s kozou na trh so svojimi nazormi a byt podrobeny "scrutiny" verejnostou. Pripustam, ze vo vynimocnych pripadoch moze autorove meno byt utajene z dovodu bezpecnosti. Je vsak neprispustne, ked sa pseudonym zamerne pouziva na utajovanie konfliktu zaujmov. Brano Ondrus pise v Slove o vsetkom moznom (pricom najcastejsie, jemne povedane, kriticky) - o politickych stranach, roznych statnych instituciach, mimovladnych organizaciach, think-tankoch, podnikoch, kolegoch-novinaroch, ale ako "Jakub Topol" je mimo obliga. Je to absurdne a trva to uz niekolko rokov.
... V slusnej spolocnosti by mali platit iste pravidla.

Súhlasím, že v dnešnej dobe dlhodobo komentovať politiku s utajením identity nie je voči čitateľom a verejnosti fér, nech už je to ktokoľvek. Ale obzvlášť to platí pre akúkoľvek verejne činnú osobu s politickou minulosťou. Navyše, ak Ondruš naozaj píše články ako Topol, opakovane by verejnosť podvádzal. Články sa totiž z času na čas dotýkajú vlastných záujmov Ondruša:

1. Ondruš je bývalým hovorcom a podpredsedom SDĹ (stranu medzičasom pohltil Smer). Počas prvej Dzurindovej vlády kritizoval korupciu v strane, najmä v rezorte ministerky Schmögnerovej. Topol v dvoch článkoch analyzoval vývoj v SDĽ, napríklad:

Jakub Topol, Ad: Brigita Schmögnerová Slovo č.19/2004
Úryvok z článku: Krátka pamäť nepoučiteľnej Brigity Schmögnerovej
Ako hlboko sa dnešná výkonná tajomníčka EHK OSN nedokázala poučiť, svedčí aj jej interpretácia príčin neúspechu SDĽ. "Jedným z nich bolo aj to, že nebola schopná vysvetliť rozdiely medzi pravicovými a ľavicovými reformami," tvrdí v Slove. Nebola schopná, lebo žiadne neexistovali. Alebo boli také nezásadné, že sa ľavicových voličov, obyčajných ľudí žijúcich z vlastnej práce, nijako nedotkli. Brigita Schmögnerová to nechápala ani vtedy a zjavne to nechápe ani dnes.
... A to už nerozoberáme korupciu a rozkrádanie, ktoré sprevádzalo oddlžovanie bánk. Dnes sa už preň vedú aj policajné vyšetrovania, lenže už za pôsobenia B. Schmögnerovej sa o ňom otvorene hovorilo.
2. Ondruš tiež pracuje pre TV Joj od roku 2002, najprv ako redaktor spravodajstva, teraz ako moderátor. Topol komentuje aj Joj, prípadne médiá a novinárov.

Jakub Topol, 2.11.2005, VYTRHNUTÉ Z INTERNETU
Nie som fanúšik reality šou, ktorými vás (tých, ktorí ich pozeráte) teraz denne kŕmia dve najsledovanejšie slovenské televízie. Nevidel som ani jednu časť z Big Brother ani z VyVolených. Ale pozrel som si ich webstránky na adresách www.vyvoleni.centrum.sk a www.bigbrother.markiza.sk.
Už na stránke TV JOJ dominujú VyVolení. Samotná stránka šou je bohatá a na prvý pohľad pestrejšia než stránka konkurenčného programu. Jednoducho a rýchlo sa na nej zorientujete a v prehľadnom menu nájdete, čo hľadáte. Nechýbajú informácie o súťažiacich, krátke správy o dianí vo vile, komentáre...
Jakub Topol, 3.1.2007, Médiá a politici: dobrý sluha, zlý pán
Súboj médií a politikov je prirodzený a do veľkej miery spoločnosti aj osožný. V našom prípade by si však do svedomia mali vstúpiť jedni i druhí. Smeru by nepochybne pomohlo, keby médiá mohli pri kritickom hodnotení vládnej politiky osloviť naozaj nezávislých analytikov rôznych názorov, aby verejnosť získala objektívny obraz. A novinári by zase mali menej podliehať propagande a občas sa bližšie pozrieť na to, kto a ako financuje bohorovných kritikov všetkého, čo vybočuje z rámca voľného trhu vo všetkých oblastiach spoločnosti.
3. Ondruš je tiež spoluzakladateľom a od roku 2001 prezidentom občianskeho združenia Partnerstvá pre prosperitu. Topol si pre túto mimovládku a jej ciele našiel priestor v troch článkoch. Napríklad:

Jakub Topol, 4.10.2006, POCHYBNÉ PRIORITY MINISTRA JANUŠKA
Odborná verejnosť to považuje za katastrofálnu správu. Už koncom augusta zaslalo občianske združenie Partnerstvá pre prosperitu (PPP) Janušekovmu ministerstvu pripomienku so zásadným nesúhlasom so znížením prostriedkov na informatizáciu. "Slovenská republika patrí jednoznačne medzi najzaostalejšie členské štáty Európskej únie v oblasti rozvoja Informačnej spoločnosti," píše sa v nej.
Jakub Topol, 19.5.2004, Dzurindova vláda ignoruje vlastné uznesenie
Odborníci už dlhodobo kritizujú slovenské vlády za ich absolútny nezáujem o informatizáciu Slovenska. Z obsahové hľadiska je podľa nich stratégia síce dobrá, ale neveria, že sa ňou vláda bude naozaj riadiť. Líder v tejto oblasti na Slovensku - občianske združenie Partnerstvá pre prosperitu (PPP) - urobil nedávno prieskum medzi "informatickými" združeniami s varujúcimi výsledkami.
4. Topol dokonca citoval Braňa Ondruša ako tretiu osobu, v odborných/pozitívnych súvislostiach. Slovo uverejnilo štyri takéto články, napríklad:

Jakub Topol, 27.6.2007, Bratislava: pravicová arogancia moci na pokračovanie
"Na každé naše zasadanie prichádzajú občianske návštevy a ešte sa nám nestalo, že by sme im nedali slovo. Ani si to neviem predstaviť, veď s tými ľuďmi žijeme, stretávame sa s nimi na ulici, na pošte, v obchode," krúti hlavou Braňo Ondruš, ktorý je nezávislým poslancom v neďalekej Stupave. Akoby si bratislavská vládna pravica kompenzovala stratu moci na centrálnej úrovni.
Jakub Topol, 20.9.2006, MINISTERSTVO NAVRHUJE ZNÍŽIŤ FINANCOVANIE INFORMATIZÁCIE, ODBORNÍCI PRED TÝM DÔRAZNE VARUJÚ
Počudovanie nad návrhom Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja SR vyjadril aj novinár Braňo Ondruš, ktorý sa tejto problematike venuje už sedem rokov. "Budovanie informačnej spoločnosti je jednou z kľúčových podmienok na zachovanie a rast konkurencieschopnosti Slovenska, ako aj nevyhnutný základ na budovanie vedomostnej spoločnosti a teda aj úspešného Slovenska," argumentuje. Ondruš upozorňuje, že informatizácia síce prináša úspory, ale vyžaduje si veľké úvodné investície.
Jakub Topol, 3.11.2004, Chudoba na Slovensku naďalej narastá
Ale odborníci na seminári upozornili, že ani všetky tieto údaje neodrážajú skutočné počty chudobných. "Oni ich zbierajú tak, že do domácnosti zanesú mnohostranový dotazník a poprosia o jeho vyplnenie," približuje metódu výskumníkov politológ Braňo Ondruš.
Jakub Topol, 19.5.2004, Dzurindova vláda ignoruje vlastné uznesenie
"Naozaj si myslím, že im je to jedno, nezaregistroval som žiadnu výzvu na adresu ministra Prokopoviča, ani len obyčajné upozornenie, aby okamžite návrh vláde predložil," hovorí prezident PPP Braňo Ondruš. Vo zverejnených zápisoch či komuniké z rokovania vlád nie je o tomto meškaní ani zmienka.

Tento prípad je len ďalším z dôkazov, že naše priepastné zaostávanie v informatizácii je výsledkom ignorantskej politiky vlády. "To zaostávanie je naozaj katastrofálne a neraz nás na to upozornila aj Európska komisia," komentuje B. Ondruš.


Takže, skrýva sa za Jakubom Topolom naozaj Braňo Ondruš? Skúsil som pátrať.

Pýtam sa rovno šéfredaktora Slova Michala Poláka. Odpovedá mi 220-slovnou odpoveďou najmä o tom, ako je pre redakciu dôležitý obsah, nie autor komentárov. K Topolovi aka Ondrušovi žiadna reakcia. Ani vylúčenie, že to Ondruš nie je. Nedostanem ani kontaktný mail či telefón na „stáleho spolupracovníka.“ Ten ma vraj osloví sám, ak bude mať záujem. Nemal.

Telefonicky sa pýtam Petra Nedoroščíka, povereného vedením redakcie Slova (Polák momentálne študuje v zahraničí). Nedoroščík mi o Topolovi nepovie nič, odkáže ma na Poláka. Píšem Radovanovi Geistovi, exšéfredaktorovi a prispievateľovi Slova. „Lutujem, ale nie som opravneny poskytovat informacie o autoroch tyzdennika Slovo,“ prichádza odpoveď.

Reakciu som nedostal ani od samotného Ondruša z jeho joj-kárskeho mailu. Zhodou okolností v ten istý deň Ondruš žiadal nejaké údaje o dôchodkovej reforme od môjho kolegu v INEKO. Kolegovi na neskorší mail z joj-kárskej adresy odpovedal, so mnou sa ani po opakovanej žiadosti nebavil. Kolega ho popýtal, aby mi skúsil odpovedať. Žiadna reakcia. Takmer po týždni som získal na Ondruša telefón a spýtal sa ho na Topola. Nie, on to nie je, ako Topol do Slova nepíše, povedal.

Takže mali Mladí ľavičiari či Mesežnikov zlé informácie?

Skúsil som ešte osloviť pár ľudí, s ktorými podľa archívu Topol pre Slovo robil rozhovor. Na mail nereagovali, prípadne odpoveďou bolo, že sľúbili neprezradiť skutočnú identitu Topola.

Topol je jedným z najčastejších autorov v Slove – archív týždenníka uvádza zhruba 230 jeho článkov od konca roku 2003. V tiráži je uvedený na prvom mieste medzi stálymi spolupracovníkmi týždenníka. Pod článkami býva uvedený mnohými charakteristikami, často podľa obsahu komentáru:

Autor je stály spolupracovník Slova
Autor je politológ
Autor je pacient a poistenec
Autor je futbalový fanúšik
Autor je politológ a šofér
Autor je publicista
Autor je politológ a ekonomický publicista
Autor sa od roku 2000 venuje analýzam tzv. dôchodkových reforiem
Autor je ekonomický novinár
Autor je dobrovoľníkom od roku 1990

Texty kritizujú najmä pravicu a jej reformy – obzvlášť tú dôchodkovú, prácu médií, pravicové think-tanky. TV Joj (jej spravodajstvo a publicistika) je zhodou okolností aj najcitovanejšou televíziou v Topolových komentároch. Na názory a životopis Ondruša by to mohlo sedieť. Ale určite aj na iných.

Pri čítaní článkov Topola v Slove a Ondruša na jeho blogu som narazil na zaujímavé zhody. Na svojom blogu Ondruš 14. septembra minulého roku v krátkom článku „Výhodnosť“ druhého piliera reagoval na reláciu Slovenského rozhlasu:

...Druhým zaujímavým momentom z vysielania SRo bolo vysvetlenie Jána Oravca z pochybného Združenia podnikateľov Slovenska, ktoré v skutočnosti združuje len zopár slovenských podnikateľov a samotný Ján Oravec je typický podnikavec, nie podnikateľ. No a tento chlap platený bohvie kým vysvetlil, prečo je navrhovaná zmena na zníženie odvodov do druhého piliera nevýhodná: Pretože keď si odvádzate menej, samozrejme, menej si nasporíte a budete mať nižší dôchodok.
... Ak je pravda, čo povedal jeden z najväčších bojovníkov za tzv. druhý pilier – že ak si odvádzate málo, budete mať nízky dôchodok – tak ľudia, ktorí zarábajú málo budú mať nízke penzie aj v terajšom systéme, bez akýchkoľvek zmien. V podstate je to tak, že DSS nie sú perpetum mobile na peniaze: človek s nízkou alebo priemernou mzdou si našetrí len na nízky dôchodok. Takže tento systém je naozaj výhodný iba pre bohatých ľudí, ktorí majú už teraz poriadne vysoké príjmy.

O dva týždne neskôr Topol v politicko-analytickejšom článku v Slove ku koncu napísal (totožné pasáže som vyboldoval):

...Prezident Združenia podnikateľov Slovenska Ján Oravec prednedávnom v Slovenskom rozhlase vysvetlil, prečo je navrhovaná zmena na zníženie odvodov do druhého piliera nevýhodná: Pretože keď si odvádzate menej, menej si, samozrejme, nasporíte a budete mať nižší dôchodok.
... Ak je to tak. Ako to povedal jeden z najväčších bojovníkov za tzv. druhý pilier – ak si odvádzate málo, budete mať nízky dôchodok, ľudia, ktorí zarábajú málo, budú mať nízke penzie aj v terajšom systéme, bez akýchkoľvek zmien. V podstate je to tak, že DSS nie sú perpetuum mobile na peniaze: človek s nízkou alebo priemernou mzdou si našetrí len na nízky dôchodok. Takže tento systém je naozaj výhodný iba pre bohatých ľudí, ktorí majú už teraz poriadne vysoké príjmy.

3.marca 2008 Ondruš napísal pre joj.sk článok „Podľa analytika Radičová nehovorí pravdu“:

Podpredsedníčka SDKÚ-DS Iveta Radičová v Sobotných dialógoch na Rádiu Slovensku vyhlásila, že „cieľom dôchodkovej reformy bolo riešiť demografický problém. Všetko ostatné, ktoré sa pripisuje reforme, sú už efekty, ktoré v pôvodnom nastavení nemala.“ Lenže podľa analytika, ktorý niekoľko rokov pracoval pre pravicové think-tanky a bol tiež v Kaníkovom „reformnom“ tíme je to nezmysel. Demografický problém sa takto vyriešiť nedá.

O dva dni vyšli (teda napísané museli byť zhruba v rovnaký čas) v Slove Topolove články
Zamotávanie do vlastných lží“a „Demografický problém a kapitalizačný systém,“ ktoré síce zdrojovali www.joj.sk, ale boli obsiahlejšou (!) verziou podstaty článku Ondruša – citátov Martina Thomaya a Michala Poláka.

Iveta Radičová – najpravdepodobnejšia prezidentská kandidátka pravice – v sobotu vyhlásila, že cieľom dôchodkovej reformy bolo riešiť demografický problém. „Všetko ostatné, čo sa pripisuje reforme, sú už efekty, ktoré v pôvodnom nastavení nemala,“ povedala v diskusnej relácii Slovenského rozhlasu Sobotné dialógy. Ak je to naozaj tak, je to pre tzv. dôchodkovú reformu poriadny podraz. V takom prípade bola totiž celá zbytočná a je to podvod, ktorý nás stojí stovky miliárd korún. Vyplýva to z tvrdení jedného zo spoluautorov reformy.

Kto je teda Topol? Ondruš so skrytými konfliktami záujmov? Alebo občasný plagiátor a obdivovateľ Ondrušovho zmýšľania? Či kolektív autorov? Ak by týždenníku Slovo šlo o férovú diskusiu, nemlčal by.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Siekelovci sa stiahli. La Casa de Slota prešla k právnikovi z kauzy emisie

Firma, ktorá vilu vlastní, dlhuje Trabelssiemu.

Stĺpček šéfredaktorky

Nech hanba po hlasovaní o kandidatúre Fica nie je kolektívna

Fico nie je jediným problémom voľby.

DOMOV

Voľba ústavných sudcov: Pozrite si možné scenáre vývoja (video)

Čo všetko sa môže v parlamente odohrať v utorok?


Už ste čítali?