Médiá cez PR kampaň neférovo pomáhali nástupu mBank

Autor: Gabriel Šípoš | 28.11.2007 o 16:31 | Karma článku: 11,64 | Prečítané:  14036x

Niektoré občianske iniciatívy ako keby náhodne padali z neba. Nepadajú.

Spomínate si na Iniciatívu proti skrytým poplatkom v bankách? Možno ste o nej počuli na ulici, alebo aj v našich médiách:

Pravda, 12.11., K neznalosti klientov prispeli aj banky
Nezrozumiteľné sú aj informácie o významnejších produktoch, ktorými sú úvery. „Veľmi zavádzajúca vec je napríklad odklad splátok," píše sa na internetovej stránke Iniciatívy proti skrytým poplatkom, ktorá vznikla pred týždňom a na internetovej stránke zbiera podpisy proti zavádzajúcim praktikám bánk.
... Podľa Svetlany Waradzinovej z novovzniknutej iniciatívy niektoré prípady odkazujú na zámer bánk priviesť človeka k dlhšej splatnosti. „Napríklad účelom kreditnej karty ako úveru je získať od klienta úrok za požičané peniaze a nie nulu, ak peniaze vráti," Ak teda podľa nej niekto profituje z finančnej negramotnosti, sú to určite banky.
Markíza, 14.11., Zavádzajúca reklama?
Jaroslav ZÁPALA, moderátor
--------------------
Skryté poplatky a zavádzajúca reklama. Proti takémuto správaniu bánk sa rozhodla bojovať prvá takáto iniciatíva na Slovensku. Vychádza najmä z rozhodnutí Rady pre reklamu. Tá skonštatovala porušenie etického kódexu. Ľudia sa sťažujú, že ich zavádzajú telekomunikačné spoločnosti aj poisťovne.

Marek GUDIAK, redaktor
--------------------
Ľudia z iniciatívy tvrdia - reklamy bánk zavádzajú neúplnými informáciami. Typický príklad sú malé písmenká, ktoré starší ľudia nemajú šancu prečítať.

Svetlana WARADZINOVÁ, Iniciatíva proti skrytým poplatkom
--------------------
Banky často krát netransparentne štruktúru a výšku tých poplatkov.
....
Expres, 19.11.
Martin STRIŽINEC, moderátor
--------------------
Skončite so zavádzaním klientov pri poplatkoch. To je výzva bankám, ktoré podľa ľudí používajú nefair praktiky.

Jarmila VILHANOVÁ, redaktorka
--------------------
Preto vznikla iniciatíva proti skrytým poplatkom, ktorá chce upozorňovať na skryté, či nezmyselné bankové poplatky. Takými sú podľa nich niektoré poplatky za internet banking. Banky kasírujú, hoci by nemuseli.

Svetlana WARADZINOVÁ
--------------------
Pritom všetci vieme, že to robí nejaký bankový software a nie zamestnanec. To znamená, že tým bankám nevznikajú nejaké náklady z toho.

Jarmila VILHANOVÁ, redaktorka
--------------------
Nehovoriaci o reklamách, ktoré presviedčajú o najlepšom produkte, službe, či úročení.

Svetlana WARADZINOVÁ
--------------------
Používajú hviezdičky. To znamená, tými milimetrovými malinkými písmenkami tam do toho skryjú nejaké dodatočné podmienky.
...
Zaujímavé, že novinári sa ani slovom nezmienili, kto stojí za tou iniciatívou. S.Waradzinová pracuje podľa stránky Asociácie PR spoločností na ich sekretariáte...  Ale hlavne, ako ukazuje tlačová správa zo 14.novembra (teda zo dňa, keď mala večer Markíza reportáž, a 5 dní pred príspevkom v Exprese), Iniciatíva proti skrytým poplatkom vznikla ako súčasť podpory vstupu novej „bezpoplatkovej“ internetovej banky na trh, mBank:
Aktivity Iniciatívy sú podporované on-line bankou mBank, ktorá vstúpi na slovenský trh koncom novembra. „Iniciatíva proti skrytým poplatkom je odpoveďou na záujem verejnosti o otázku prehľadnosti a opodstatnenosti bankových poplatkov. Keďže nie sme tradičnou bankou, zvolili sme si pre otvorenie diskusie o poplatkoch takúto netradičnú formu,“ hovorí Marek Duban, generálny riaditeľ mBank.
Chceli sme vyvolať záujem verejnosti a médií o tému prehľadnosti bankových poplatkov, ktorú citlivo vníma mnoho ľudí na Slovensku. Dokazujú to početné diskusie na internete, ako aj počet zozbieraných podpisov. Vyvolali sme diskusiu a otvorili tému. Pevne verím, že táto aktivita v konečnom dôsledku prinesie zlepšenie komunikácie bánk voči klientom,“ dodal M. Duban.

Šikovne vymyslené, a téma je samozrejme dobrá a živá. Ale veľký problém je na strane médií – ako je možné, že tú Iniciatívu, tú PR akciu na podporu vstupu banky označia ako akúsi občiansku iniciatívu, a že - ak už to dávajú do svojho spravodajstva - neuvedú verejnosti aj sponzora a teda konflikt záujmov v pozadí „občianskej“ akcie? To je spravodajstvo Markízy či Expresu vedome súčasťou PR kampane nejakej banky?

Inak aj samotná mBank by mohla byť poctivejšia. Stránka Iniciatívy v prvej tlačovej správe 8.novembra mlčala o zakladateľovi a sponzorovi akcie. Druhú, hore citovanú na stránke nájdete. No celkovo informáciu o sponzorovi treba hľadať. Waradzinová na stránke ako cieľ iniciatívy (kto sme/ čo chceme dosiahnuť) nevinne opisuje:

Som klientkou rôznych bánk dosť dlho na to, aby ma už prestali baviť rôzne pokusy „obalamutiť“ ma. Spolu s pár priateľmi som sa preto rozhodla založiť neformálnu „Iniciatívu proti skrytým poplatkom“. Našim spoločným cieľom je presvedčiť banky, aby zrušili rôzne skryté poplatky a správali sa k nám všetkým férovo.

Tak, tak, „spolu s pár priateľmi...“ Je toto férové správanie od "slušnej" banky?


Hviezdna úloha TA3: Bohumil Stejskal z medialne.sk chváli TA3 za pohotovosť pri záberoch protestujúcej kazašskej novinárky (bez nich by veru tú kauzu bolo oveľa ľahšie zamiesť). Tiež sa dobre pýta, prečo zábery nemá taká STV, ktorá oficiality pred Prezidentským palácom zachytila... Na druhej strane aspoň STV príspevok o prípade pohotovo spravila s pomocou záberov TA3.
Ale veľkým víťazom príbehu je TA3.

Jureňa, znalec Biblie: Zaujímavé, že novinári prehliadajú, že Jureňa Bibliu pri tom odchode z funkcie citoval dosť zle, upozornil ma čitateľ. SME dnes cituje exministra:

„Pracoval som tak, aby som sa mohol každému pozrieť priamo do očí. Ježiš Kristus povedal na kríži farizejovi: Je mi ťa ľúto, pretože nevieš, čo činíš,“ povedal Jureňa v prezidentskom paláci bez toho, aby sa Ficovi pozrel do tváre.
Pravda píše:
Kým Kramplová sa chce na zmenách v rezorte dohodnúť s premiérom, Jureňa mu stále nevie odpustiť, že ho odvolal.
„Ježiš Kristus na kríži povedal Farizejovi: Je mi ťa ľúto, lebo nevieš, čo činíš," predniesol v rozlúčkovom prejave, pozerajúc sa pritom na premiéra.
No, prenecháme na novinárov, aby sa dohodli, kde sa to Jureňa vlastne pozeral. Vtipnosmutné tiež je, že ani jeden denník nie je schopný prepísať z diktafónu(!) skutočné Jureňove slová (pozri záznam STV) - Pravda má dobre slovosled na začiatku, SME má dobre ten koniec. Ale hlavne je zvláštne, že novinári si nevšimli, ako zle Jureňa tú Bibliu cituje. Ježiš nehovoril k "farizejovi" , ale k Bohu, a nie hocijakými, ale týmito slovami (Lukáš 23:34):
Ježiš povedal: Otče, odpusť im, lebo nevedia, čo činia.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Vláda má dáta, ale zatiaľ nemá odpovede

Otázny je semafor aj školy.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ďalší testovací „úspech“

Matovič potrebuje ostatných rovnako ako oni jeho.


Už ste čítali?