reklama

Asistentka Borisa Zalu už nepíše pre agentúru AFP

Práca pre poslanca a žurnalistika nie sú pre francúzsku agentúru kompatibilné

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Koncom apríla agentúra SITA vydala správu, že slovenská korešpondentka Agence France-Presse (AFP) Katarína Rýsová pracuje ako asistentka poslanca Smeru Borisa Zalu. AFP je podľa Wikipedie najstaršia agentúra na svete a jedna z troch najväčších (popri Reuters a AP).

SITA uviedla :

Rýsová v tom nevidí konflikt záujmov.
Zalu považuje za človeka veľmi milého a inteligentného. "Ako ľudia sme si sadli," povedala pre agentúru SITA. ... Asistent podľa nej vybavuje e-maily a robí rešerše tlače, k politike nepričuchne. "Nemám absolútne nič spoločné so stranou Smer-SD," povedala.
Rýsová si stopercentne stojí za svojou objektivitou v novinárskej práci. "Mám nad sebou kontrolu v Prahe, aj v Paríži. Nemám pocit, že by ma niekto mohol obviniť z konfliktu záujmov. Neriešim jeho politickú agendu, o jeho politických názoroch sa nebavím."
... Zdôraznila, že je agentúrny novinár, má externú zmluvu a nepíše komentáre.

Rýsová externe pracovala pre AFP 5 rokov, pre Zalu začala pracovať pred mesiacom.
V článku mi chýbal názor AFP, tak som sa obrátil na šéfku AFP v Prahe Sophie Pons, ktorá bola za Rýsovú a Slovensko zodpovedná. Tá mi povedala, že pre AFP nie je práca pre politika kompatibilná s prácou pre agentúru, a že sa s Rýsovou vzájomne dohodli na ukončení spolupráce. Rýsová sa rozhodla pre Zalu. AFP hľadá zo Slovenska nového korešpondenta.


Expert watch: Richard Filipko v Pravde píše :

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Po troch rokoch mierneho poklesu počtu úmrtí pri dopravných nehodách vyleteli čísla usmrtených znova hore. Vlani zomrelo na cestách za prvé štyri mesiace 145 ľudí, tento rok už 205.
...Počet dopravných nehôd oproti prvým štyrom mesiacom minulého roka mierne klesá, no každý týždeň pri nich zahynie priemerne dvanásť ľudí.

Toľko čísla. Filipko následne skúma dôvody a cituje dvoch expertov. Prvého v článku:

Šéf Ústredného automotoklubu Juraj Smrečan hovorí, že na Slovensku takmer nikto nevenoval nehodovosti pozornosť a teraz lamentujeme. "Donedávna nikto nechcel počúvať, že musíme odmalička deti vyučovať dopravnú výchovu v školách a jednotne začať bezpečnosť masírovať už v autoškolách. Výsledkom je šesťsto mŕtvych ročne," hovorí Smrečan.

Druhého v rozhovore:

O príčinách vyššieho počtu smrteľných nehôd hovorí Ľubomír Palčák, riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline.
Prečo stúpol počet nehôd so smrteľnými následkami?
Z viacerých príčin. Výchovnú zložku sa ešte nepodarilo dostať do povedomia vodičov. Na prvom mieste pri smrteľných nehodách je ľudský činiteľ, čiže agresivita, rýchlosť, telefonovanie, na druhom stav cestnej siete. Čo najskôr treba prijať nový cestný zákon, ktorý by mal sprísniť postihy za porušovanie predpisov. Cestnú infraštruktúru zatiaľ nemáme dokončenú, je dosť kritických úsekov. Preto sa nám zatiaľ nedarí napĺňať záväzok, že znížime počet úmrtí na cestách o polovicu. Nedá sa len povedať si - a bude menej úmrtí. Je to dlhodobý proces.
Môže byť za tohtoročným zvýšeným počtom úmrtí aj počasie? Bola teplá zima, ľudia mohli jazdiť rýchlejšie, riskovať.
Počul som o takých úvahách, sú to však len špekulácie. Pravdepodobnejšou čiastkovou príčinou môže byť skôr rastúca intenzita dopravy. Na cestách máme väčší počet áut, pribúda kamiónov, rastie aj individuálny motorizmus a zatiaľ nestíhame dobudovávať cesty.

Takže slabá výchova, slabé postihy, stále nebezpečné cesty napriek postupnému stavaniu, viac áut na cestách.

Zaujímavé. V minulom a predminulom roku na cestách zomrelo alebo sa ťažko zranilo menej ľudí ako v ktoromkoľvek roku od roku 1990 (2006 bol trochu horší ako rok 2005). Od roku 1998 vidno výrazný trend k poklesu počtu úmrtí a ťažko zranených na cestách. Tak ako už tie expertmi spomínané faktory môžu vysvetľovať, že zrazu tento štvrťrok počet úmrtí a zranení narástol?
Otázka o počasí sa mi zdala celkom zaujímavá, lebo to je celkom jednora á zový faktor, ak už sa celkom nespoľahneme na náhodu (prirodzenú volatilitu úmrtí v kratších obdobiach). Naopak som sklamaný, že Filipko si do článku nechal pretlačiť tie názory expertov, ktoré sotva môžu vysvetliť vývoj úmrtnosti na cestách za posledné roky.
Mimochodom, ako Filipko píše, počet dopravných nehôd v prvom štvrťroku 2007 klesol, akurát tých menej nehôd malo tragickejšie následky ako vlani. Vysvetľujú zlé cesty, slabá výchova vodičov, viac áut na cestách aj ten pokles počtu nehôd?

Pekný príklad toho, ako je novinár na rozdiel od politika k expertovi ďaleko ústretovejší a v otázkach vlastne neškodný, a akceptuje aj veci, ktoré by u politikov sotva zobral. Na škodu čitateľov. Celkovo mám dojem, že na expertov by mali byť novinári ďaleko tvrdší. Experti síce cez médiá nezháňajú voličské hlasy, ale im zase ide o priazeň donorov, reputáciu, alebo myšlienkový vplyv v krajine.

Gabriel Šípoš

Gabriel Šípoš

Bloger 
  • Počet článkov:  663
  •  | 
  • Páči sa:  7x

Pracujem v Transparency International Slovensko. Slovak Press Watch bol projektom Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu