reklama

Včera v DeFacto zavádzali Gašparovič aj Mikloško

Gašparovičovo klamstvo je ale násobne vážnejšie ako to Mikloškovo

Písmo: A- | A+
Diskusia  (60)
Obrázok blogu
(zdroj: Vladimír Šimíček - SME/sme.sk)

SME (ale aj Pravda či hnonline) urobili slušnú prácu pri overovaní včerajšej výmeny medzi Mikloškom a Gašparovičom o temnej minulosti súčasného prezidenta. Tu je jej mierne skrátený prepis:

Mikloško:....kandidujete na prezidenta. Je vylúčené, aby ste sa nevyjadrili k zásadným veciam toho obdobia, ako je pozbavenie Gauliedera poslaneckého mandátu, ktoré ste podpísali ako uznesenie, ako je únos prezidentovho syna, čo je teroristický čin, tajnou službou. Dodnes ste sa k tomu nevyjadrili.
Gašparovič: To snáď nemyslíte vážne.
Mikloško: Dodnes ste sa k tomu nevyjadrili.
Gašparovič: Toto sú otázky, ktoré už boli otvárané...
Mikloško: Bohužiaľ, ak chcete vôľu občanov, musíte sa vyjadriť k týmto zásadným otázkam...
Gašparovič: ...Vyjadril som sa niekoľkokrát. ...Ja som sa k všetkým týmto otázkam vyjadril.
Mikloško: Nikdy.
...Gašparovič: Vyjadril som sa aj k amnestiám, vyjadril som sa aj k únosu, vyjadril som sa aj ku Gauliederovi.
...Gaulieder – to bolo niečo, čo bolo problematické, bolo to zle nakoncipované v Národnej rade, ten priebeh ako predseda.. aj vy ste boli predseda...
Mikloško: Ale hlasoval som proti.
Gašparovič: A ja som ako hlasoval?
Mikloško: Za.
G: Ja!? Vidíte! (smeje sa)
Krajcer: Nie, zdržal sa, zdržal sa. Ak si dobre pamätám, zdržal sa.
Mikloško: Ja som si to pred touto reláciou pozrel. Áno, hlasovali ste za.
Gašparovič: Pán poslanec, hovoríte, že ste kresťan-katolík. A kresťania-katolíci by nemali klamať.
Mikloško: Uznesenie, ktorým sa berie na vedomie vzdanie sa mandátu.. pozrite sa.
Gašparovič: Pán poslanec, pred hlasovaním som vystúpil v klube HZDS, kde som požiadal, aby som nemusel hlasovať. A ja som nehlasoval.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Novinári zistili, že Gašparovič divákov klamal, keď poprel svoje hlasovanie za de facto vylúčenie poslanca Gauliedera z parlamentu v roku 1996 (ako trest za to, že Gaulieder ako poslanec zvolený za HZDS sa Mečiarovi postavil a prestal so stranou hlasovať). Ukazuje to aj výpis z hlasovania (zaujímavý je aj prepis vtedajšej parlamentnej debaty, kde opozícia Gašparoviča viackrát varovala). Ako kto presne hlasoval zverejnil dva dni nato aj denník SME. Mikloško hlasoval proti, tak ako to včera povedal. Denník mimochodom citoval aj poslanca R.Fica:

Robert FICO, podpredseda SDĽ: "Je to šialenstvo. Nečakal som takýto postup NR SR. Myslím si však, že F. Gaulieder by sa mohol obrátiť na Ústavný súd SR, ktorý by v danej veci musel rozhodnúť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Opozícia vinila za celý škandál Gašparoviča a následne navrhla jeho odvolanie.

Keď o pár mesiacov neskôr rozhodol Ústavný súd o protiústavnosti kroku poslancov, prišlo v septembri 1997 nové hlasovanie o Gauliederovi – či parlament zmení svoje protiústavné uznesenie. A práve v tomto hlasovaní sa Gašparovič zdržal, upozornila ma Zuzana Petková z Pravdy (pozri výpis z hlasovania). Čiže Gašparovič nielenže hlasoval za vylúčenie Gauliedera, ale zdržal sa aj pri snahe o nápravu protiústavného kroku. A vo včerajšej diskusii sa snažil vytvoriť presne opačný dojem.

A naďalej verejnosť o svojich postojoch zavádza. Nielen včera. Už vo volebnej kampani 2004 sa vyjadroval podobne:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rozhovor v Pravde, 17.3.2004

Nič sa nedá zobrať späť, minulosť si stále nesieme so sebou. Sú dva problémy, ktoré sa mi vyčítajú. Tým prvým je nešťastný výrok smerom k bývalému prezidentovi Michalovi Kováčovi. S pánom exprezidentom sme si to hneď vyjasnili, ja som sa mu vtedy ospravedlnil a myslím, že náš vzťah to nenarušilo. Druhým je rozhodnutie Národnej rady zbaviť mandátu vtedajšieho poslanca Františka Gauliedera. Tu však išlo o procesný problém, nie osobný. ...Ako predseda parlamentu som musel postupovať v zmysle rokovacieho poriadku. Zároveň som si však vyžiadal súhlas od klubu HZDS, aby som nemusel hlasovať. A ani som nehlasoval. Národná rada hlasovala tak, ako hlasovala, po neskoršom náleze Ústavného súdu však svoje pochybenie napravila.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rozhovor v Slove, 14.4.2004

Moje výhrady registrovali občania, politici aj novinári od začiatku môjho pôsobenia v HZDS, keď ma definovali ako predstaviteľa umierneného krídla v HZDS. Odlišné postoje som vyjadril napríklad pri nástupe náhradníkov za poslancov DÚ, ktorí sa stali členmi vlády, vyhradil som si právo nehlasovať v prípade Gaulieder.

Mikloško však tiež nehovoril pravdu, že Gašparovič sa ku Gauliederovi či iným kauzám „nikdy“ nevyjadril. Za Gauliedera sa dokonca verejne ospravedlnil – aj v Krajcerovej relácii:

Markíza, Sito, 13.4. (video od 15:19)

Moderátor Daniel Krajcer: „Páni, poďme ďalej. Pán Gašparovič, vy ste sa ospravedlnili, aj v súvislosti s vaším pôsobením v HZDS, ale, dokonca aj za veci dopredu, ale nekonkretizovali ste, za čo sa ospravedlňujete. Mohli by ste teraz tu povedať, vyhlásiť, za ktoré konkrétne veci v čase vášho pôsobenia vo vysokej politike, za ktoré z nich sa ospravedlňujete?“
Ivan Gašparovič: „Ja som povedal, že možno nie úmyselne som niekomu ublížil alebo spôsobil nejaký problém, no a ak som to urobil, tak sa za to ospravedlňujem. Úmyselne som nikdy neurobil niečo, čím by som chcel niekoho poškodiť. Aj tie rozhodnutia, ktoré hneď budete chcieť asi tuná deklarovať.“
Moderátor Daniel Krajcer: „Dobre, tak ďaleko do detailov nepôjdem. Stačí pán Gaulieder, ktorý tvrdí, že ste mali, že ste boli plne zodpovední za jeho prípad.“
Ivan Gašparovič: „Samozrejme, že som bol plne zodpovedný. Veď bol som predsedom národnej rady. Ale chcem povedať, že som postupoval jednoznačne podľa zákona, teda podľa rokovacieho poriadku.“
Moderátor Daniel Krajcer: „Čiže, ani za túto vec sa ospravedlniť nechcete?“
Ivan Gašparovič: „Ale ospravedlňujem sa za to. Ústavný súd povedal, že sme rozhodli zle, tak sa ospravedlňujem.

SME 8.4:

Kandidát na prezidenta Ivan Gašparovič včera povedal, že v prípade vylúčenia poslanca Františka Gauliedera v roku 1996 z parlamentu urobil chybu. Inak sa však nemieni dištancovať od svojho pôsobenia v HZDS po boku Vladimíra Mečiara. "To, čo sme urobili, bolo potrebné," povedal. Počas jeho pôsobenia vo funkcii predsedu parlamentu v rokoch 1992 - 1998 dostalo Slovensko niekoľko demaršov zo zahraničia, ktoré kritizovali porušovanie demokratických princípov. Jedným z najvážnejších bola kauza Gaulieder. Gašparovič síce tvrdí, že formálne bol jeho postup ako predsedu parlamentu v poriadku, ale rešpektuje názor Ústavného súdu. 

(pokračujú vyjadrenia k únosu aj amnestiám)

Gašparovič: Šéf HZDS vždy klamal, Pravda, 10.4.2004

Z toho pohľadu je aj moja účasť v HZDS rozdelená na dve časti. Pozitívnu aj negatívnu. Ak došlo týmito kolektívnymi rozhodnutiami ku krivdám, ospravedlňujem sa.

PS Gašparovič bol včera spovedaný aj Petrom Bielikom na TA3. Rozhovor bol nudný, a na moje prekvapenie sa Bielik ani nepýtal na Gašparovičovu pestrú minulosť v situácii, keď vládnu dve z troch koaličných strán, ktoré vládli aj temných rokoch 94-98.

Navyše sa mi zdá, že nasadiť Bielika do rozhovoru s Gašparovičom nie je veľmi dobrý nápad. Vernou Mečiarovou poslankyňou z rokov 94-98 totiž bola aj Alica Bieliková, moderátorova matka (tiež hlasovala za vylúčenie Gauliedera, a dokonca proti zmene uznesenia po kritike Ústavného súdu). Bieliková bola v minulých prezidentských voľbách vo volebnom tíme Ivana Gašparoviča a po nich pre neho pracovala v kancelárii prezidenta.

Gabriel Šípoš

Gabriel Šípoš

Bloger 
  • Počet článkov:  663
  •  | 
  • Páči sa:  7x

Pracujem v Transparency International Slovensko. Slovak Press Watch bol projektom Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu